E-mail instellingen
Indien u geen email kunt ontvangen en/of versturen, dan is het verstandig om uw email instellingen na te lopen.
Zo werd bijvoorbeeld vroeger veel gebruik gemaakt van de uitgaande mailserver van uw internet provider. Helaas blijkt dit vandaag de dag veel problemen te veroorzaken. Dit komt doordat de meeste internet providers 'relay' van email niet meer toestaan. Dat wil zeggen dat uw e-mail verstuurd vanaf een domeinnaam die niet bekend is bij uw internet provider.
Ook werd vroeger voor het versturen van e-mail veel gebruik gemaakt van poort 25. Deze poort wordt tegenwoordig door de meeste internet providers geblokkeerd, omdat vanaf deze poort 25 voornamelijk spam werd verstuurd. Het is dus raadzaam om uw email instellingen na te lopen wanneer u problemen ondervindt.
Hieronder een beknopte samenvatting van de juiste instellingen voor uw e-mailaccounts t.b.v. SMTP, POP3 en IMAP.
SMTP instellingen (uitgaande mailserver)
Servernaam: mail.uw-eigen-domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: mail.digibit.nl)
Gebruikersnaam: uwemailadres@domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: support@digibit.nl)
Wachtwoord: het door u toegekende wachtwoord aan het e-mailaccount
Poort: 587 (gebruik geen poort 25)
Beveiliging: TLS (STARTTLS)
Authenticatie: versleuteld wachtwoord of encrypted password
Uitgebreide uitleg SMTP
SMTP is de uitgaande mailserver. Hiermee worden uw email berichten dus verstuurd vanaf uw domeinnaam.
Indien u dit niet juist of correct invult, dan zal u geen email kunnen versturen vanaf uw domeinnaam en/of emailaccount.
POP3 instellingen (inkomende mailserver)
Servernaam: mail.uw-eigen-domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: mail.digibit.nl)
Gebruikersnaam: uwemailadres@domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: support@digibit.nl)
Wachtwoord: het door u toegekende wachtwoord aan het e-mailaccount
Poort: 995
Beveiliging: SSL / TLS
Authenticatie: normaal wachtwoord of normal password
Uitgebreide uitleg POP3
POP3 is de inkomende mailserver. Hiermee worden uw email berichten dus opgehaald vanaf uw domeinnaam en/of e-mailaccount. Afhankelijk van de instellingen van uw e-mailprogramma blijven de berichten niet op de server staan.
Na verloop van tijd (standaard is dit 14 dagen) worden opgehaalde email berichten automatisch verwijderd.
IMAP instellingen (inkomende mailserver)
Servernaam: mail.uw-eigen-domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: mail.digibit.nl)
Gebruikersnaam: uwemailadres@domeinnaam.xx (bijvoorbeeld: support@digibit.nl)
Wachtwoord: het door u toegekende wachtwoord aan het e-mailaccount
Poort: 993
Beveiliging: SSL / TLS
Authenticatie: versleuteld wachtwoord of encrypted password
Uitgebreide uitleg IMAP
IMAP is eveneens een inkomende mailserver net zoals POP3. Echter bij IMAP blijven de e-mail berichten op de server staan, totdat u deze zelf (handmatig) verwijderd uit uw email programma/client.
U leest bij IMAP altijd de berichten rechtstreeks vanaf de server. Wanneer u mappen aanmaakt in uw e-mail programma/client, dan worden deze ook op de server aangemaakt.
Webmail (email lezen en beantwoorden wereldwijd via een webbrowser)
Link: http://webmail.uwdomeinnaam.nl
Gebruikersnaam: uw e-mailadres
Wachtwoord: uw wachtwoord
Extra opmerkingen en overige informatie
Automatische blokkade
Wanneer u meerdere keren uw wachtwoord en/of gebruikersnaam verkeerd invult, dan wordt u automatisch voor ongeveer 15 minuten geblokkeerd. U kunt dan gedurende die periode niet inloggen. Dit is voor uw eigen en onze veiligheid om hacken van e-mailaccounts te voorkomen.
Wachtwoord kwijt/vergeten
Wij hebben geen wachtwoorden m.b.t. e-mailaccounts. Dit in verband met de wet op de privacy. U kunt zelf uw wachtwoord opnieuw instellen. Log daarvoor in op uw Plesk controle paneel en ga vervolgens naar het gewenste e-mailaccount waarvan u het wachtwoord wenst aan te passen. Indien u ook uw inloggegevens kwijt bent voor uw Plesk controle paneel, dan dient u contact op te nemen met support@digibit.nl.